Snöblaskig dag med dirigeringsträning

Matte har sin pms-vecka och när hon vaknade imorse ville hon bara dra täcket över huvudet och sova bort hela dagen.

"Tyvärr, det blir ingen promenad för dig idag" mumlade hon till Lovis som inte såg ut att ha ngt emot det. Hon borrade bara in sin prickiga mule i mattes hår och grymtade trött.

Och inte blev det ngn långpromenad men ut var vi tvungna att gå. Och lite träning blev det också...

Lovis lite seg och låg i början av träningspasset(hon är ju medveten om att matte är lite pmsig) men sen skakade hon av sig det och det gick riktigt bra.

Vi gick ner på fotbollsplanen och tränade inkallning med ställande och läggande. Nu rör hon sig i galopp emot mig och tvärnitar på kommando. Har ju självklart haft problem med att hon börjat fuska med ställandet- i och med att jag alltid ställde henne på samma sträcka. Jag började då lägga ut belöningen i jämföjd med där jag planerade att ställa henne(istället för belöning bakom) och det gick ju bra ett tag..tills belöningen blev en signal att stanna. matte gick i två dumma fällor. ..Så nu rör jag mig bara ifrån henne i olika tempon. Och bara om hon galopperar emot mig får hon kommando "stå", "plats" eller "ut". Det funkar kanon! Hon lyssnar nu verkligen på kommandot. För att få till snygga stopp(vilket jag har haft enorma problem med) så har jag börjat säga "backa" vilket gav ett tvärnit. Sen har jag gjort det många gånger och nu kan jag säga "stå" och få tvärnit från galopp....

Inkallningen går ut på att hon snabbt ska röra sig ifrån en belöning för att få ett "varsågod" att springa tillbaka. enbart om hon anstränger sig så får hon ett "varsågod" eller ett "stå" kommando. Jag varvar även med att hon ibland måste komma hela vägen fram och ibland ngn gång under sträckan.

Jag tränade även med utslängda dummies- vilket gav bra stopp men tyvärr dåliga gripanden med alla tassar på. Så då valde jag att springa runt dummien och säga "apport" när hon hade bra tempo i jämhöjd med dummien. Då grep hon bra!

Vi måste fortsätta fila på gripandena...

Har ju gjort som så att jag under en period har haft snöre i apportföremålen och snabbt dragit undan om hon gripit felaktigt. Har även tränat med medhjälpare som suttit vid den utslänga apporten eller så har jag baklängeskedjat. Att hon fått starta vid apporten. Jaja..det har gett resultat men vi har en bit kvar


Tränade dirigering på em. med matskålar. En "ut"skål rakt fram och en höger och en vänster-skål. Lovis sprang lite tokigt först när jag skickade henne rakt ut(då sprang hon till höger) Hejdade henne och gjorde om. Sen sprang hon korrekt 9 av 10 ggr.

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag blir bara trött av att läsa allt du skrivit.. haha.. önskar jag hade samma ork som du.. det kommer jag nog aldrig få... Puss

2007-04-09 @ 22:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0