Vacker dag utan prickig korv

Nu börjar jag sakna min pricki korv!! Fyra dagar utan henne- det är nog rekord;) Men jag måste vänja mig för i sommar har jag också planerat att ha en del hundfri semester. Däremot har jag inte ordnat hundvakt ännu...Ska ta tag i det så fort som möjligt. Jag är så psykiskt lat! Förstår inte varför. Allt som kräver att jag planerar och tänker känns SÅ jobbigt. Orkar liksom inte ta tag i saker...

Ska träna aerobics nu på morgonen! Jag och Lisa ska dit och kämpa...Lisa är superduktig och hon har verkligen börjat hitta formen. Jag är så glad för hennes skull och det är så enormt kul att se vilka framsteg hon gör.

Efter träningen igår satt vi och solade på min balkong. Det var inte helt tokigt! Vi har ju verkligen tur med vädret...nästan sommar ute!!!

Tobbe ringer och tjatar om att jag ska följa med på weightpulling(stavas det så?) Eva ska dit idag och hjälpa klubben med deras träning och tanken är väl att hon ska kunna lyfta fram sporten lite. Folk har ju en väldigt negativ bild av denna sport(vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att många har ett- enligt mig- tråkigt träningsupplägg) Men vi får se om jag har tid och lust...Funderar på att dra med mig Lovis dit och kika lite.


Anteckningar, Koppelträning med Eva Bodfält Okt 2005

Att hunden drar, är det ett koppelproblem?
Är det ett koppelproblem eller är det ett problem för att hunden inte lärt sig hur den får komma fram till saker?

Olika mundering
Man måste ge hunden två olika signaler, en för transport och en för träning. När det är dags att träna så byt koppel. När hunden får gå som den vill (transporteras), lägg kopplet under ena armen, är snällare än att den drar med all kraft runt halsen.

Kriterier
Kriterier är jätteviktigt! T.ex hur ska det se ut när du är nöjd med hundens prestation och belönar. Detta måste du ha väldigt klart för dig. Visualisera och sedan prisa.

Titta på passiviteten. När är hunden lugn? Står hunden still med blicken lyft och bara tittar, belöna det.

Vad gör hunden när ni agerar då hunden drar i kopplet? Är ni åtgärdare eller är ni förebyggare?

Om Lovis går fint i koppel, träna när annan hund är nära. Som belöning för fint gående - släpp kopplet och låt henne gå fram och hälsa.

Det kan lätt bli fel
Ex. 1 Hunden drar - du stannar - hunden kommer till dig och får en godisbit. Detta kan av hunden uppfattas som en belöning för att hunden drar.
Ex. 2 Hunden drar - när den inte drar - klick och godis. Kan lätt leda till en dålig kedja.

Korrigering
Om jag gör det, då måste jag också se att korrigeringen gått hem. En dålig korrigering är belönande! Och det i sin tur resulterar i ett invant beteende! Passa dig också för höga röster.

Var mammig, ge trygghet. Får hunden att vilja vara nära.
Hunden ska befinna sig bakom dig. lev dig in i att du har ett livsfarligt djur (orm) framför dig själv - böj dig ner, plocka upp det, stoppa det i fickan blixtrande snabbt - bli sedan mammig, hos matte är det tryggt, vilken tur att matte räddade dig min lille gris. = Hunden lär sig att förstå att det kan finnas otäcka saker därute om man inte håller sig nära matte som är så bra på att rädda en.

Ut i grupper för att inventera, hitta rätt beteende
Tomskäller; vänta ut, belöna när hunden är tyst! Det är ett förebyggande.
OBS: I alla situationer är det inte lämplig(avgör själv)t, då måste man korrigera (åtgärda) skällandet med en gång. Sen är det även skillnad på skällande och skällande. En hund som står och hysteriskt skäller mot tex en annan hund bör brytas.

Signal, visuell eller ord
Vad är det för signal som gör att vi får kontakt med hunden när den går i koppel? Värt att ta sig en funderare på.

Hund som slänger sig fram i kopplet
Har vi en hund som slänger sig fram, träna på dom knepiga ögonblicken i planerad form. När hunden har önskat beteende, belöna med det hunden vill ha.

Jobba först i en miljö där hunden alltid lyckas! Dvs positiv förstärkning & förebyggande.

Lär hunden en signal
Man kan lära hunden en signal som mera talar om hur jag kommer att röra mig.
- Tänk bort kopplet
- Följsamhet nära mig oavsett koppel eller inte
-- Följsamhet i mitt stopp, om jag ska använda detta som en signal

Träna in följsamhet
1. Språng - tvärstopp
2. Språng - sakta ner
3. Gå med lite tempo - gå långsammare
4. Gå - tvärstopp

Börja med att springa 5 steg & tvärstanna.
- Förstärk så fort hunden är på G att sakta ner, stanna. Men inte med spänt koppel, kopplet ska hänga löst!
-- Belöning för hundens tvärnit!

Jobba på med tempoväxlingar till att börja med.

Plocka in en retning framför er när tempoväxlingarna fungerar. Be någon locka på hunden med godis t.ex. Funkar det inte så "nolla" beteendet och gör om det.

Vilken signal är det som ska belönas?
Svar: Tempoföljsamheten

Hunden ska ha sin belöning i tempoväxlingen!

Du kan byta miljö och byta retning (person/hund/boll), men aldrig byta metod.

Förändringen blir då att: Signalen finns inte längre i halsbandet utan i mitt "kroppspråk" som hunden lär sig följa. Visst låter det underbart enkelt!

Positivt knyck
Att lära in känslighet hos hunden, ett positivt knyck - inte rycka. Ett positivt knyck kan vara en positiv signal för hunden.

Jobba fram en känslighet hos hunden. Det ska i så fall göras i slakt koppel, inte när hunden är i den andra änden på kopplet. Detta blir till slut en inkallningssignal för hunden.
En häst kan man inte börja rida ordentligt förrän den svarar på små signaler. Precis samma sak gäller en hund i kopplet.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej Jonis!
Du vet att vi alltid ställer upp som Lovis vakt! Så behövr du hjälp så säger Qarma aldrig nej!!! Beror såklart på om Lovis orkar med en galen valp för henne får man ju på köpet numera om man ska umgår med Qarma!
Köss!

2007-04-16 @ 14:37:10
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0