weightpullträningen

Jag fick arslet ur vagnen och följde med Tobbe till weightpullträningen.
Eva blev ganska överraskad att se mig där..*skrattar*
Och de flesta i weightpullklubben(det var ett litet sällskap på ca 1o personer) såg nog lite brydda ut när jag dök upp med min springer spaniel:)

Men det var verkligen roligt att se...

Vi tittade på varje hund och Eva gav förslag på hur de skulle lägga upp sin träning. Rocky och Tobbe var jätteduktiga!! Tobbe ska försöka arbeta mer med att få rocky att hela tiden fokusera mot ett tänkt mål. Vi började med en skål med köttbullar och så fort rocky tänkte framåt så fick han ett frikommando.

En del hundar var väldigt låsta vid ögonkontakten och där gick det inte att gå in och fånga "drag"-beteendet utan steg ett var att få hunden att slänga sig över matskålen utan att först be om lov.

Jag börjar inse mer och mer hur lätt det är att fastna i "ögonkontaktsfällan". Det är så lätt att tro att ögonkontakt är grunden till allt. Man har ju alltid mer eller mindre fått lära sig att kontakt är grunden till en lyckad inlärning(även då det självklart finns kontakt utan ÖGONkontakt) Men det viktigaste är att belöna rätt beteende..och många ggr kan det vara lättare att få fram om man plockar bort ögonkontakten.

Gonatt!

Kommentarer
Postat av: jontran

GUUUUD vilken tråkig blogg!

2007-04-18 @ 21:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0