tillbaka på banan

Piggare och gladare igen! Hoppas det får hålla i sig ett tag till...

Inatt sov jag hos mamsen i sumpan. Hon mötte mig vid sundbybergs station och tog Lovis- för att jag skulle kunna träna på sats. När jag kom hem stod middagen på bordet! Gud vad skönt det är att få känna sig liten och omhändertagen igen!Även om jag inte skulle vilja bo hemma hela mitt liv så går det ju inte att bortse från att det verkligen är LYX att bo hemma då och då;)

Imorse tog jag sovmorgon och tränade lite hund på näckrostorget. Jag passade på att träna stopp vid sidan när jag hade tillgång till skyltfönster. Fick till det riktigt jävla bra. Kom på att jag skulle gå med lovis vid sidan och samtidigt som jag slänge en belöning framåt säga "stå". Effekten blev att när jag sa stå så tvärnitade hon vid sidan och fokuserade framåt. Jag börjar få till allt rakare stopp och detta genom att varva olika övningar:

1. ändra förväntan på ordet.
2. tränar mkt backa både framför och vid sidan. Fokuserar på RAKA backanden. Stenhård!
3. Lär henne att följa en godishand med snabbt engagemang, stanna tvärt trots att handen fortsätter och belöna med att låta henne springa framåt och ta. Detta för att hon ska lära sig att även om draget/belöningen är framåt så måste man ändå stanna tvärt FRÅN dragningen för att få den! Detta använder jag även vid sidan genom att gå med en godishand framför henne och säga "stå". Stannar hon tvärt får hon fortsätta framåt och ta. Detta ger raka stopp.
4. Jobba mot en synlig/extern belöning
5. Gå väldigt långsamt och säga "stå"- ökar chanserna att lyckas. Ju snabbare tempo ju mer kliver hon ut åt sidan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0