dötrött...

Så var det äntligen Fredag igen! Och jag är lika trött som jag alltid är på fredagar...med andra ord: helt DÖD!

Igår var det kurs på "Herrängen" Jag stupade i säng när jag kom hem(till Lisa) och sov som en stock hela natten. Jag hade en sån där underbart djup och skön sömn...det är inte ofta jag har det- men inatt sov jag som en björn som gått i dvala.

Vaknade vid 7-tiden, åt frukost och promenerade sen till jobbet- med ett antal stopp på vägen. Nötte lite på apporteringen som jag inte hunnit med på ett tag. Blev lite irriterad när jag kände att lovis "krävde" att vi skulle gå tillbaka i inlärningen..."Nää" tänkte jag..."Här ska inte alltid behöva repeteras en massa". Körde med 2 dummies. En dummie som låg gömd i skogen och en dummie som låg på ett "rakt skick". Dummie ett skulle hon gripa korrekt(var tvungen att förkorta avståndet och ge "felsignal" två ggr innan hon grep rätt) för att sen få tillstånd att leta upp dummie 2 i skogen(vilket bara det var belöning)Men när hon hittade dummie 2 var både fasthållningen(höll i kortändan) och avlämnandet katastrof! Istället för att gå tillbaka och repetera så band jag upp henne en lång stund och gjorde sedan om övningen lite senare(fast jag bytte plats). Då gick övningen kanon. Dummie 1 grep hon bra, avlämnade bra, stack iväg på dummie 2, höll bra, fart rakt in, tryckte upp i handen och fick godkänt av matte.

Jag tror att en av anlendingarna till att det blev för mkt "lattjolajban" från lovis sida idag var att vi lekt tafatt med leksak precis innan. Även om det är skillnad på lek och apporteringsträning så tror jag att det påverkade apporteringen väldigt mkt...

Men jag ska inte gnälla. När hon väl gjorde rätt så blev det verkligen rätt.

övrigt som tränats: ingångar från olika håll. Försöker rymma ifrån henne så att hon verkligen måste jaga min sida för att kunna göra en ingång. Belönat externt och från hand.
Min egen version av framförgående. Vill ha det till freestyle där jag vill sända henne en viss sträck och på kommando snurra, studsa o.s.v. Skickar på godis, klickar när hon rör sig emot...låtsas lägg ut godis..klickar när hon påbörjar rörelsen ifrån mig och slänger belöning framför...det går bra hittils!
Tränat backa mellan benen. Nu måste vi börja öka avstånd mer och mer

Tack och hej..leverpastej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0