lite apporteringsträning...

Har filat lite på apporteringen senaste dagarna...

Igår gick jag ut för att träna snabba sitt och stadga. Mitt problem har varit att hon på senaste har blivit seg i sittandet och ofokuserad. Sätter sig seeegt och jag märker att hennes tankar snabbt slinker iväg åt fel håll. Och så vill jag INTE ha det...Jag vill ha henne med från start och jag vill att hon ska ha hög förväntan.

Så det blev en del sittträning. När hon rörde sig bra runt mig och var tillräckligt het fick hon ett "sitt"-kommando och så slängde jag iväg en dummie.(vilket hon tycker är skoj). När hon greppat och satte fart emot mig "belönade" jag med "tack" och "sitt" och slängde iväg en dummie åt andra hållet. Så höll vi på ett tag. Och så singlade vi bort sega sitt efter en stund...Mitt i träningspasset var jag tvungen att inse att det egentligen var hennes gripanden som var viktigast att träna på. Jag vet att det är förödande för hennes slraviga jaktgripande att slänga iväg dummies. Så jag tänkte om...

1. Vill jag köra pendlingsövning med dummies så släng i högt gräs eller i svår terräng så att hon måste ner och leta dummien- då griper hon bra
2. Träääääääna gripanden!!!!!

Blev tvungen att sätta mig ner och fundera över HUR jag skulle träna snygga gripanden. Vilken teknik ville jag att hon skulle använda och hur skulle jag nå till målet?

Jag vill ju att hon ska vrida huvudset när hon tar dummien och i princip ta den i farten på vägen tillbaka(eller kanske ska säga "hugga" den)
Då måste hon placera tassarna snett bakom dummien, vrida huvudet och ta apporten i vändning mot mig. Så istället för att träna med dummien på marknivå(med medhjälpare som tar bort om hon griper fel eller snöre i apporten eller andra hjälper jag använt mig av) så valde jag att gå tillbaka till steg 1. För när jag tänker efter så har jag slarvat med steg 1. Att gripa korrekt med huvudvridning. Det är huvudvridningen jag vill åt.(vilket kanske är ganska självklart- men jag har gått lite för fort fram)

Började jobba med gripande från hand igen och höll apporten med kortsidan emot henne. Grep hon i kortänden(vilket hon pinsamt nog gjorde väldigt ofta till en början) drog jag den bara bakom ryggen och retades med henne. Efter ett tag började det hända ngt i hennes huvud och hon började vrida huvudet på rätt sätt och greppade på mitten. Hon förstod fort- och jag kände att det var tydligt vad jag ville(vilket det nog inte alltid är)
Jobbar med externbelöningar eller bollkast. Börjar sänka apporten allt mer och har allt högre fart på henne. Så småningom ska jag kunna leka upp henne, sätta henne ner, springa ifrån, sätta mig ner med apporten i handen(och med kortsidan emot henne) och ropa apport. Då måste hon rusa emot mig och hugga apporten på rätt sätt- tar hon i kortändan drar jag bort. Då KAN hon inte använda tassarna eftersom hon måste i princip runda apporten och vrida huvudet


solklart...ibland gör man det så svårt för sig själv

Kommentarer
Postat av: Hemligt...

Puss på´re.. kolla kalendern när du har tid för en sexgalning och en rödtott! Kan du gissa vem som skrev det här??? hihi...

2007-05-31 @ 21:50:05
Postat av: TurkJonis

rödtotten är funny bunny och sexgalningen är karin raring! och hon har tid för er på Tisdag...om det passar?

2007-05-31 @ 22:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0