kopplingen mellan passivitet och aktivtet

Idag var det andra och sista gången på retriverkursen! Verkligen jättekul att gå på sidan och kika för man lär sig såååå otroligt mkt av att se andra ekipage. Jag delar med mig av mina anteckningar en annan dag...

Ämnet passivitet kom på tal flera gånger under kursens gång. Eva pratade om vikten av att kunna slappna av i olika situationer...Sen tog hon "dynghögen" Lovis som ett exempel(ja, hon sa faktiskt "dynghögen"!).

Jag erkände att min syn på passivitetsträning förändrats väldigt mkt sen Lovis var liten. Då gick min passivitetsträning nästan uteslutande ut på att "ha tråkigt"- speciellt i närheten av störningar. Hunden skulle tränas i att ta det lugnt och jag var väldigt försiktig med att leka för intensivt med henne och låta henne röja med andra hundar. Jag undvek att låta henne "blåsa av sig" eftersom jag ansåg att hon snarare "blåste på sig" och gick upp i varv. Självklart tränade jag på/och avknapp men jag insåg inte till fullo vikten av att träna passivitet kontra aktivitet. Den träningen fick jag mer och mer förståelse för eftersom jag blev medveten om hur viktigt det är att hunden får VARA aktiv GENOM att bli passiv. Man kan inte hela tiden lägga lock på en hund- den måste få explodera ibland! Men den får bara explodera när den är passiv.

Jag känner fortfarande många som tror att passivitetsträning handlar om att "ta det lugnt" och vänja hunden vid att det inte alltid är lattjolajban...Det är en del av passivitetsträningen men om vi BARA tränar passivitet på detta sätt kan många hundar bli allt värre. En del hundar fixar inte att sitta och "ta det lugnt" allt för långt stund...utan de måste få lära sig kopplingen mellan passivitet och aktivitet.

Eva var mkt imponerad av Fannys fina passivitet på Yoga! På kursen idag berättade hon om hur en av deltagarna på helgens klickerkurs hade släntrat in med sin unga dobbis(dobbis liksom!), lagt ut hundens "fäll" och slagit sig ner varpå hunden blivit som en urkramad disktrasa(det var min egen benämning)

Hur skönt är det inte?

Kommentarer
Postat av: Karin

Yoghurt va kanonduktig på klickerkursen.. Blev stolt!

2007-11-02 @ 18:21:32
Postat av: Fanny

Det är alltid kul att få "komplimanger" synd bara att passiviteten inte riktigt är lika bra på alla platser! Men jag ska ta tag i det nu. Tror att fröken e i en liten svacka nu också. Likaså är kanske matte i en liten svacka med... Känner mig mer stressad nu när det e kallt och mörkt ute, tycker det e svårare att hinna med allt då. Svårare att träna hund eftersom de så lätt börjar frysa=piiiip. Ja ja nog klagat nu, jag ska hitta en inomhus hall som är uppvärmd där jag kan träna min hårlösa hund. Brukshundsklubben är ju som en leråker just nu, tur att man har fotbollsplan precis vid jobbet!(med lyse) Nu blire sängen för mig! Natti natt!

2007-11-02 @ 22:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0