leta i hjärnkontoret

Det är bra att föra anteckningar så att man kan gå tillbaka och påminna sig om sina resultat och de erfarenheter man samlat på sig. Ibland har man svaret framför sig...Jag kan få FETA "ahauppleverlser" ibland- men sen bleknar de bort och jag faller in i gamla dåliga mönster. Då får man repetera och dra sig till minnes sina "aha-upplevelser"

Gammalt inlägg:

"Måste erkänna att jag varit lite lat med hunden ett tag tillbaka. En av anledningarna är att jag tycker Lovis har varit mer "svårtränad" ett tag. Tröttnar lätt, tappar koncentrationen och verkar svårroad...men det har ju inte direkt underlättat att jag varit stressad, trött och dålig på att planera träningen!

Har gett mig själv godisförbud på morgonpromenaderna ett bra tag framöver. Eftersom godis fungerar sämst(speciellt på mornarna när hon är ganska seg) så får jag inte fram rätt känsla hos henne. Får till ett fåtal repetioner sen tröttnar hon och tappar tempo.

Nu tar vi ganska korta morgonpromenader med fokus på korta, roliga träningspass. Tappar hon fokus bryter jag henne direkt, kopplar upp och fortsätter gå. Hon får bara en chans. Kämpar hon inte tillräckligt blir det tråkig promenad. Hon ska veta att hon måste kämpa..det ska fan lysa i ögonen på henne och hon ska vara lika "het" som när hon legat och haft tråkigt på jobbet en hel dag. Det ska fan räcka med att jag kopplar loss och visar belöningen för att hon ska veta..."nu gäller det att kämpa..jag får bara en chans..sumpar jag den får jag vänta ett bra tag tills nästa dyker upp"
Har gått tillbaka och bara belönat följsamhet för att skapa bra träningsläge. Visar belöning och rör mig ifrån henne. Belönar aktivitet runt mig. Låter henne jobb för att få min kontakt. Söker hon inte upp mig ganska omgående så bryter jag och försöker senare. Belönar att hon kommer upp vid sidan med RÄTT känsla(det ska lysa om ögonen, hon ska gå klistrad vid sidan och munnen får gärna vara lite halvöppen..) Belönar att hon sätter FART efter mig när jag vänder och går ifrån henne...backar ifrån henne och belönar när hon galopperar emot mig...snurrar ifrån henne och belönar när hon försöker komma upp vid min sida. Det enda egentliga kravet är att hon ska anstränga sig! Jag belönar engagemang och inget annat. När hon inser att det är engagemanget jag belönar..DÅ börjar jag lägga in momentträning för då har jag en koncentrerad hund som vet att den måste vara skärpt för att komma åt belöningen. Det går inte att jobba med en hund som saknar koncentration och som man hela tiden måste invänta och påminna om arbetet. 1.Arbetet tappar lite värde när vi måste tjata oss till en träningsstund med hunden. Är det inte hundens ansvar att göra rätt? Det är vårat ansvar att skapa förutsättningarna..men det är hundens ansvar att kämpa för att komma åt en belöning som den vill ha.
2.Hur många chanser får hunden egentligen? Förlorar den ngt på att tappa fokus om den ngn minut senare får fortsätta jobba som vanligt??

När vi lär in ett bra "träningsläge" är det såklart viktigt att hunden verkligen är beredd att kämpa för sin belöning. Det är en fördel om det är en belöning som hunden inte får vid ngt annat tillfälle än då vi tränar "träningsläge" Hunden ska lära sig att när vi presenterar belöningen gäller det att 1. kämpa 2. inte tappa fokus för då gör den MISTE om belöningen och dte kan ta lång tid innan nästa chans dyker upp.

Hur vanligt är det inte att vi i träning inväntar hundens kontakt(om vi nu inte fastnat i "tjatfällan"), belönar när vi får kontakt för att sedan stå och vänta på nästa kontakt...Har hunden uppfattat att den måste kämpa för att få belöningen? Har den uppfattat att den förlorar ngt på att INTE vara fokuserad?

Skapa ett bra träningsläge genom att träna korta, korta stunder varje dag på olika platser. Belöna rätt KÄNSLA hos hunden. Titta på din hund. Ser den ut som om "det kvittar om jag får den där godisen...jag får säkert en chans till om en stund..just nu har jag egentligen inte tid..jag vill hellre titta på de andra hundarna eller lukta i marken"...

Det är hundens val! Det är hunden som förlorar ngt på det. Men se till att hunden verkligen får känna att den förlorar ngt. Kanske var det dagens ända måltid den gick miste om. "Tyvärr, du får vänta till imorn innan matskålen kommer fram..då får du en ny chans!" Grymt? Effektiv!!!!"

Gick ut imorse och tränade bara "träningsläge". Körde ett kort pass var tionde minut..och det gick lysande! Lovis het och fokuserad...

226642-9


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0