övning ger färdighet

Mitt nya projekt är att lära lovis att stå still med framstassarna på samma ställe samtidigt som hon flyttar baktassarna. Målet är att hon ska flytta sig runt sig själv...

Lovis har fått betydligt bättre bakdelskontroll men allt för ofta är det framtassarna/framdelen som påbörjar hennes rörelser. Jag vill att hon under en period ska lära sig att arbeta enbart med bakdelen och lära sig att rörelser med framtassarna inte lönar sig/inte är det viktiga.


Det kändes som en omöjlighet...

Första träningspasset ledde till en ganska frustrerad matte och en väldigt frustrerad hund. Det blev ett långt och- enligt mig- värdelöst pass.
Jag gav upp när jag insåg att jag inte fick ngr tillfällen att belöna.
Jag kunde inte se ngt "litet" och jag visste inte hur jag skulle få fram beteendet. Jag blev så frustrerad att jag till och med gick in med en fysisk hjälp- försökte knuffa på lovis bakparti för att hon skulle flytta en baktass(vilket jag anser helt värdelöst eftersom hunden inte är medveten om vad den gör) Suprise: det funkade inte!
Jag försökte använda kroppen som hjälp genom att vrida mig åt olika håll för att se om hennes baktassar skulle lossna. Så gjorde jag när jag lärde in ingångar med bakdelskontroll. Och visst fick jag igång baktassarna men det blev för mkt framtassar.

Så jag tog paus, funderade, gjorde om...satt mig ner på golvet och belönade passivitet. Hennes aktivitet leder till ökat tramp med framtassar.
Satte godishanden framför henne och när hon inte sträckte sig efter den utan hade tyngden på bakpartiet fick hon gnaga. Så fort hon råkade röra en framtass försvann handen bakom ryggen. Jag lärde henne att hon förlorade på att röra framtassarna. Det var steg ett. Steg två var att föra godishanden så att hon var tvungen att flytta på ett bakben/vikten lades på ena benet. Det tog sin lilla tid...Men imorse när vi tränade så märktes det att poletten trillat ner. Nu står hon still med framtassarna och flyttar baktassarna runt sig. Hon måste korsa baktassarna för att kunna flytta dom utan att röra framtassarna. hon har hittat sin teknik.

Nu ska jag plocka in musmattan och kräva att hon hittar mattan, placerar tassarna och flyttar baktassarna runt den...

Kommentarer
Postat av: S

Vem är Lovis??? ja bara undrar. Ha det bra!

2007-11-09 @ 08:22:05
URL: http://suneeta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0