Först var det natter och sen blev det sååå tyst!

Igår köpte jag mig en ny väckarklocka. Men det var inte vilken väckarklocka som helst..utan en PHILIPS WAKE UP LIGHT! Har ni hört talas om den?
Det är den nya väckarklockan som sakta ska få en att vakna upp med hjälp av stigande ljusstyrka och ljudet av fågelkvitter, havet eller en porlande bäck. Tanken är att man ska slippa det klassiska hastiga uppvaknadet och väckas på att NATURLIGT sätt!(dvs av soluppgång) Detta ökar tydligen pigghetshormonerna och vem vill inte vara piggare? Det ville iaf jag- så jag skyndade mig till Elgiganten och köpte mig denna underbara uppfinning för "BARA" 1495 kr.
Tillbaka hem för att installera "wake up light" bara för att inse att jag fått med mig ett exemplar som inte hade lust att låta mig vakna till soluppgång. Fågelkvitter bjöd den på imorse men rummet förblev mörkt.
Åkte tillbaka till Elgiganten idag och fick med mig ett nytt exemplar hem. Väl hemma konstaterade jag att den bjöd på soluppgång MEN...(varför har jag alltid sånt oflyt?)...INGET LJUD! Varför kan jag inte bara ha lite tur för en gångs skull? Varför kunde jag inte ha fått med mig både soluppgång OCH fågelkvitter från början? Suck! Nu måste jag tillbaka dit igen...när jag nu ska hinna det?!! Nåja, jag får väl nöja mig med soluppgången ngr mornar(det är ju inte fyskam det heller!)

Jag och Lisa har också hunnit besöka Hälsomässan idag. Som vanligt blir jag helt tom i skallen så fort jag sätter foten på sådana ställen. Det är för mkt för min stackars hjärna!
Men jag fick lite gjort iaf...Jag köpte mig ett par vattenfyllda inlägg till skorna, för nu är det bannemej slut på onda fötter&ben. Nu har jag äntligen gjort fötterna den tjänst de länge förtjänat. Sen köpte jag på mig massa eteriska oljor och choklad...

Dagens hundträning: Jag och Lovis tog en långis imorse i det fina vädret.
Gick ner på golfbanan och tränade gripanden. Mitt problem är ju att hon gärna använder för mkt tassar vid gripanden MEN bara i hög fart. Ett tag tränade jag att hon var tvungen att springa runt dummien och gripa vilket hon efter ett tag fixade galant...men jag vet inte om jag orkar hålla benhårt på det när det kommer till dummies. Jag orkar allvarligt inte löpa linan ut...Så jag arbetar med att få henne att springa snabbt mot dummie utan att gripa fel. Hon får välja själv hur hon ska undvika att tassarna hamnar på. Antingen saktar hon in eller så sätter hon tassarna bredvid.
Jag har haft lite problem med att kasta iväg apporter och "fela" henne om hon griper fel. I och med att hon inte ser min felsignal förrän hon är på väg tillbaka med dummien så vet hon ju inte att det var själva gripandet som var fel. Och det leder till att hon blir osäker och tempot försvinner.Och jag har inte tid och ork att jobba med medhjälpare.
Så nu kör jag min baklängeskedjning genom att sätta henne, slänga iväg apport långt, gå ifrån henne och ställa mig en bit bakom dummien.(dummien har jag snöre på) Ropar "apport" och Lovis kommer i hög fart och om hon använder tassarna drar jag snabbt undan apporten och vi gör om(eventuellt minskar hennes avstånd till apport) Lätt för mig att "korrigera" precis när hon gör fel och klicka när hon gör rätt. Belönar med bollkast förbi eller annat externt förbi.

Körde också ett litet uppletande med SMÅ föremål. Min stegräknare, en gammal vante och en 10-krona. Lovis superduktig! Kopplade snabbt på näsan och letade lugnt och koncentrerat inom rutan. Ibland är det lite "yr-höna-varning" på henne och hon rusar runt allt för mkt..men idag var hon lysande! På senaste har jag gjort mindre rutor med mindre föremål och alltid låtit de ligga relativt nära för att hon ska börja leta från start och inte rusa iväg för långt...det verkar ha gett bra resultat.

Ibland så visar de framfötterna:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0