ett till kanonpass

Idag blev det ett till träningspass med Tia. Vi glänste idag också:) Jag är så j*vla nöjd med hundens attityd, min planering,min struktur och min magkänsla.

Tränade skiften och har bestämt att jag (för tillfället) vill ha följande ordning i min mapp; ligg, ingång, backa, stå, sitt. Tränade en del skiften från sitt och ligg till stå. Idag var jag snabbare i min tajming och belönade så fort hon påbörjade skiftet från sitt/ligg. Observera att jag ej tränar fjärren utan bara skiften från grundbeteendena!

Tränade även följsamhet/galopp emot mig. Idag lekte hon riktigt fint:)

Tia tränade följsamhet och jag föreslog att jag skulle hålla i "klickern" och markera rätt beteenden(dvs engagemang). Tia vill gärna vända sig om och kika om hunden är med- vilket jag tror gör att Lucy ibland blir mer långsam. Dessutom har Lucy nog inte riktigt lärt sig att det är engagemang och fart som lönar sig- utan bara att komma upp ngstans vid sidan och hålla sig där. Det ville vi ändra på och istället få igång en aktiv tiggning. Så Tia fick förhålla sig helt nonchalant och låtsas som om hunden inte fanns. Hon klev ut på "plan" med hunden i koppel och bara gick rakt fram. Kom lucy upp vid sidan med fel uttryck så bad jag henne bara byta riktning. Så fort jag såg att lucy ökade takten för att hinna upp Tia så "klickade" jag och Tia fick kuta framåt och leka öronen av hunden. Sen klickade jag för allt engagemang mot Tia och till slut var det en helt annan hund som kom upp vid hennes sida.
Fan vad roligt att se! Det var grymt...

Jag har även börjat inse hur värdefullt det är med en frisignal. Då menar jag inte "slut på träningen" utan tillåtelse att lämna position. Jag har länge läst om den så kallade frisignalen i Fanny Gotts blogg men inte riktigt förstått HUR viktig den kan vara. Jag har ju alltid använt klickern som en upplösning. Dvs klickar jag sitt så är hon fri att resa sig och hämta belöningen. Men nu börjar jag allt mer inse att jag faktiskt inte vill ha en hund som studsar ur position så fort den får ett klick- det underlättar ju verkligen om hunden kan vara kvar i positonen och få belöningen och stanna i positionen tills frikommando ges. För annars blir det krångligare med stadgan.
Låter som en självklarhet när jag skriver det- men för mig har det uppenbarligen inte varit det. Ska se till att utveckla frisginalen mer

Natti Natti

Kommentarer
Postat av: Karin

När ska vi träna ihop då?? Vill leka med dig juh.. *saknar* Puss

2008-04-04 @ 18:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0