fredagsmorgon

Har sovit dåligt inatt! Låg och vände och vred på mig länge innan jag väl somnade- och sen vaknade jag stup i kvarten. Hatar sådana nätter:/
Men nu är det iaf fredag...
I helgen ska jag passa på att gå långa skogspromenader med hundarna och hinna med och slappa framför massa bra film.

Ollie är så otroligt smart! Antingen är hon född till ett ljushuvud eller så har matte Marie varit kanonduktig på att låta henne använda hjärnan. Det kanske är en kombination!
Marie har ju gått kurs för Carina och då BRUKAR det blir en "annan hjärna" på hundarna(iaf om hundägarna tar till sig "konceptet")

Just nu roar sig Ollie med att klura ut vilka beteenden som är lönsamma inomhus. Rusa runt och försöka leka med Lovis fungerar tydligen inte- det har hon konstaterat(även om hon faller dit ibland). Lovis är ju lite "tant" och uppskattar inte vilda lekar inomhus, och det gör inte matte heller så två mot en alltså;) Så jag började belöna varje gång hon slutade göra lekinviter och rusa runt i lägenheten. Hon fick belöning varje gång hon bjöd på ett passivt beteende och det första beteendet jag fångade var när ollie stannade upp och glodde ut i i "universum". Efter ett tag lärde hon sig att det gav utdelning att stå lite still inomhus och sen började hon bjuda på att sänka huvudet vilket jag inte kunde låta bli att fånga. Jag höll på att garva ihjäl mig efter en stund när hon allt mer såg ut som en pickande höna. Om jag höll inne på belöningen så pickade hon ännu mer(jag älskar såna hundar- som försöker lite extra när man håller inne på belöningen)

Sen har hon även börjat lära sig de spontana "gå och lägg dig". Blir hon uttråkad så provar hon att lägga sig ner, sucka och sänka huvudet i golvet. Mkt bättre än att vanka runt tycker jag:)

På morgonen tog jag fram balansboll och bräda och lät båda hundarna prova på.(inspirerad av Fanny Gott såklart). Det var häftigt att se när poletten trillade ner för Ollie. Lovis förstod ju på en gång när jag ställde mig och inväntade henne att hon skulle göra ngt med bollen. Efter ngr sekunder hade hon klivit upp med framtassarna på den och börjat göra bakdelskontroll(flytta bakbenen runt bollen) Lilla sötnos...

226642-31


Lovis i vintras under vår "cykeltid"

226642-32



226642-33


butikschefen!

226642-34


lovis är glaaaaaad

226642-35


nostalgibild

Kommentarer
Postat av: Karin

Va söt Lollo e i butiken.. hihi.. Ser ut som en liten svamp... *pussar på*

2008-04-18 @ 21:49:07
Postat av: Fanny

Tja! Vist e hon gulig den där olie, synd bara att jag mesta bara hade dåligt samvete när jag hede henne... Man vill u alltid ge hundarna lite "extra" när man e hundvakt men tiden är ju inte riktigt med mig ust nu. Jag belönade i alla fal henne varje gång jag hade godis i handen och hon inte hoppade, tycker hon hajjade det ganska bra. Det va svårt bara när det var många hundar omkring, tror hon blev lite stressad då att hon inte skulle få!

2008-04-19 @ 10:01:15
URL: http://qarmackeoyoga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0