fullt ös- medvetslös

Jag måste säga att det är RIKTIGT kul att vara hundvakt till "Ollie"!(den irl. settern). Framförallt för att hon lär sig saker otroligt fort- och det är ju alltid tacksamt! Eftersom hon fortfarande är ung och har en del kvar att lära- så måste jag hålla min hjärna igång för att hon ska få den träning hon behöver.
Med Lovis är det ju lätt hänt att man börjar slappa till sig eftersom hon är så färdig- men när Ollie är med så har jag lite mer att göra:)

Imorse tog vi en kortis-promenad innan jobbet med lite godissök på ängen. Ollie fick ha lina på sig- eftersom jag inte vågar ha henne lös. Jag såg till att belöna varje gång hon stannade upp, vände sig om eller rörde sig emot mig.
Sen blev det den kommunalabiten med saltsjöbana och tunnelbana. Det är inga problem att ta sig fram i stökiga miljöer- tvärtom upplever jag att det oftast är lättare för att det blir så mkt störning att hunden "slår av".

På jobbet har det varit ganska intensivt idag med veterinär och allt. Lovis och Ollie fick ligga bakom kompostgallret vid toalätten och Lovis var MKT missnöjd med detta. Hon ville såklart ligga på sin "vanliga" plats- men det ville matte använda som väntrum till vet.kunderna så tji fick Lovis:)
Hon ägnade sig åt att ligga och blänga på mig större delen av förmiddagen men sen gav hon upp och gick och la sig och sov bredvid settern.
Ollies bästis "Embla"(en rottistik) som jag brukar klippa klorna på en gång/veckan var på besök idag. Det var inte lätt för vare sig Embla eller Ollie eftersom de så hemskt gärna ville lattja- men de fick nöja sig med att se och vädra efter varandra.

Kom ifrån jobbet relativt tidigt(för att vara veterinärfredag!) och klev av i Östervik på vägen hem. Tog en skogspromenad med hundarna och de röjde i skogen. Ollie fick såklart ha långlinan på sig och jag hade fullt upp med att se till att de lekte försiktigt så att inte linan skulle fastna i ngt. Men det funkade riktigt bra. Tränade inkallning på Ollie genom att ropa när hon var på väg emot mig och dra ner leksak i snöre. Det älskade hon! Snacka om att hon tänder på jaktlek:P Stannade upp ibland och belönade så fort hon registrerade att jag stannat. Efter ett tag såg jag tydligt hur antalet kontakter och "frivilliga inkallningar" ökade. Kul!

När vi kom hem så blev det snabbdusch på båda hundarna och sen en stor portion mat. Ollie slängde i sig maten när hon fick lite konkurrens:)Nu är hundarna helt döda- Ollie ligger och snarkar vid mina fötter, nerbäddad i sin filt.

Jag ska se till att bli bättre på att fota också. Glömmer ju jämt bort att använda min kamera...

Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0