lära hunden att ta andra "belöningar"

Jag älskar tankegångar som denna...Har faktiskt använt mig av detta väldigt mkt själv. Och det funkar faktiskt väldigt bra! Har till och med använt det på "ollie". Läs...

"Som lydnadstränare tycker jag om att hunden är lugn, kontaktbar och kan ta
belöningar i form av godbitar. Utifrån Premacks princip ska det fungera att
lära hunden äta godbitar genom att låta den springa lös när den tar godis.
Det här har vi praktiserat på flera hundar som har byggt upp så stora
förväntningar om att springa eller leka som galningar med andra, att de inte
har velat ta våra belöningar. I början har vi kunnat ordna situationen så
att hunden både är hungrig och relativt lugn, och förstärkt ätandet med det
mer sannolika beteendet att få springa lös. På kort tid har
sannolikhetsförhållandet ändrat sig, så att ätandet faktiskt har blivit mer
sannolikt än att springa, och vi kan därefter använda oss av ätbara
belöningar i situationer som tidigare var väldigt stressande för hunden. På
det här sättet kan vi spara mycket tid under inlärning, för även om det att
få springa fritt är en effektiv förstärkare, så blir ju
förstärkningsfrekvensen väldigt låg.

När vi använder oss av den här principen i praktiken ger det oss nya
möjligheter där vi tidigare bara kunde ge upp och konstatera att «min hund
är omöjlig att belöna». Nu kommer säkert någon invända att «godis fungerar
inte i fågelsituationen» eller «godis tar bort fokus från fågeln och hunden
kommer jaga sämre». Den här typen av argumentation faller på sin egen
orimlighet. Min åsikt är att en bra hund kommer jaga ändå, och det
är faktiskt bra att den kan släppa fågeln när jag ber om det."

226642-44


Kommentarer
Postat av: Fanny

Det e såååå effekivt att kunna välja vlken belöning hunden ska ta!!! Säger bara till alla som inte övat in detta att Trie it you gona like it!!!!

2008-04-20 @ 20:12:26
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se
Postat av: Jonathan

Vem har skrivit de där?

2008-04-21 @ 01:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0