lystring

Igår gick jag ner till golfbanan med Lovis och tränade lystring med lina. Slängde ut mat och lät henne leta. Började träna lystring på nära håll(där det fungerar klockrent) och belönade henne på plats med blodpudding. Det ända hon behövde göra var att titta upp- så fick hon blodpudding i skallen. Sen fick hon fortsätta leta. Självklart hade hon ingen större lust att återgå till matsöket efter blodpuddingen- men när hon insåg att det inte blev ngn mer blodpudding så gav hon upp och fortsatte leta mat. Ökade avståndet allt mer och varierade plats och tid. När jag ökade avståndet "belönade" jag en lyckad lystring med ett sitthandtecken för att sen gå fram till henne och ge blodpudding. De gånger hon inte lyssnade ryckte jag till i linan...och visade att matte har "långa handen"

Avslutade med att varva godis och leksak på lystringen genom att ibland ropa hennes namn och säga "varsågod" till en leksak som jag stack iväg med. Inkallning på avstånd kommer inte vara ngr problem så fort lystringen sitter.

Nu ska jag ut och träna med "fakesök" Ska låtsas slänga ut godis, skicka henne och träna lystring. Varierar såklart med att ibland slänga ut godis så hon inte tror att jag ENBART försöker lura henne. Då kommer hjälpen fungerar typ en gång;) Eftersom det inte finns ngt godis så kan hon inte självbelöna sig själv genom att inte lyssna...

Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej!
Jag ska nog härma dig och köra samma övningar, jag slarvar med vardagsträningen...

2008-02-21 @ 08:33:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0