skogsmulle

Jag, Tia och Tias bror har varit på lite "skogsmulle".
Vi har grillat korv och spårat lite.

Medans spåren fick ligga till sig så grillade vi korv och tränade lite hund. Fast jag tränade ingenting! Lovis tyckte den unga dobbishanen i sällskapet var oerhört jobbig- och hon blev väldigt besvärad.
Jag har så svårt att låta henne "fixa det själv" och blir lätt lite mammig. Det är en svår balans...

Jag slängde ut lite godis till Lovis som hon fick leta rätt på. Plötsligt var hon bara bort. Jag är ju så van vid att hon aldrig sticker så jag blev väldigt förvånad när hon inte var i närheten. Ropade på henne men ingen Lovis kom.
Antagligen hade hon dragit till Lucys spår som låg en bit bort! Satans hund..
Hon kom springandes en stund senare med tungan hängandes som en slips och med ansiktsutrycket: "Vart har du varit, matte?"

Jag MÅSTE träna inkallning utan synintryck. Eftersom jag alltid har tränat så mkt följsamhet så har jag aldrig haft ngt behov av ngn avståndslydnad. Med en förebyggande träning så har jag velat uppnå att hon håller sig runt mig och att jag inte ska behöva kalla på henne när hon är långt bort- för hon ska inte vara långt bort. Men nu inser jag att jag måste träna lite avståndslydnad i fall att sådana här situationer dyker upp. Jag vill att hon ska komma som ett skott trots att jag är långt bort. Om hon inte ser mig så har jag typ ingen fungerande inkallning...mitt nya projekt!


Spåren..

Jag la två spår till Lovis. Ett längre spår med en spårapport och spårslut i form av matskål. Spårapporten låg nära spårslutet och så fort hon grep den fick hon spåra sig fram sista biten till matskålen.

Det andra spåret var lite kortare med tre leksaker. Jaktdutten som spårslut och två bollar i rep som hon var tvungen att leka med för att få spåra vidare.
Hon lekte jättefint! Tyvärr hade ngn snott mitt spårslut:/ Ska man behöva ta sig ut till ödemarken för att få ha spåren ifred?

226642-7



226642-5



226642-10



226642-8



226642-2



226642-12



226642-9



226642-4


Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej hopp!
Vi har inte spårat i hegen men gjort massa annat, tex lärt hundarna att bete sig som oborstade vildbattingar!!! Du skulle sett, Yoga den lilla skvallerbyttan fattade ingenting först. Hon satte sig och skvallra, nä det inte fungerade la hon sig ner, när det inte fungerade så kom hon in till min sida!!! Hon e ju bara för gullig! Angående att få uppenbarelser så var jag och Yoga inne i stan i dag... Herre guuuuuuuu va jag måste sluta hänga på landet och bli en stadstjej igen. Hon blev jätte stressad av stan och alla människor. kan ju ha att göra med att jag blir lite stirrig också plus att jag hade brottom... Puss påerj!

2008-02-25 @ 18:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0