hojhoj

Fortsätter med min "tigga-fram-aktivitets-träning" med blandade resultat.
När magkänslan är bra blir träningen bra och tvärtom. Jävla magkänsla!
Man har ju fått lära sig att lämna känslorna utanför träningen- men hur lätt är det?

Jag har insett allt mer att vår träningen brister mkt på grund av dålig uthållighetsträning. Jag har allt för ofta belönat på samma ställe/vid samma tidpunkt vilket har medfört att jag har problem att komma vidare. Bieffekten har blivit att min hund är känslig för ökad svårighet/krav eftersom JAG inte har lärt henne hantera detta tillräckligt bra. Om man ligger kvar på samma nivå får man svårare och svårare att komma vidare. Måste ta mig i kragen...

Tog ett litet pass på golfbanan för ngn dag sedan. Magkänslan var riktigt bra:P
Både min och Lovis.
Försatte henne i rätt "läge" genom en långpromenad med sele innan och därefter en "platsning" med huvud i marken som "tiggning".

Diskuterade lite med Fanny förut angående rutiner för att försätta hunden i rätt "läge". Rutiner som hjälper oss/hunden att hitta rätt känsla inför träning/tävling. Vi vill ha en snabb på-knapp som ger oss en förväntansfull, koncentrerad, engagerad och fokuserad hund som vet att det lönar sig att vara uthållig och sansad. Men hur når vi dit? Hur får vi hela "kittet"?

Det är verkligen inte lätt...

Det gäller att hitta rutiner som hjälper BÅDE hund OCH förare att hitta rätt känsla. Och att vara väldigt konsekvent med att varken hund eller förare får jobba med fel attityd. Det jag tycker är svårt är att veta om det är attityden som är "fel" eller om något har blivit väldigt situationsbundet.
Det kan ju vara väldigt svårt att veta hur hunden upplever inlärningen...

Jag återkommer kanske till detta ämne när det klarnat lite mer:/



226642-16


Lovis tigger fram mer jobb!

226642-17


..och får sin vilja igenom

226642-18


Sen letade lovis upp en stor vattenpöl och svalkade rumpan lite;)


Tobbe hälsa på mig i Torsdags och vi umgicks lite med jyckarna...

226642-14


Skogspromenad...

226642-13


Söta Rocky med sitt "lilla" underbett

226642-12


Tobbe på saltsjöbanan. Fiskis skymtar i bakgrunden

Kommentarer
Postat av: Jonathan

Fan va Tobbes hund va fin....de trodde jag inte*S*

2008-03-01 @ 22:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0