valpkurs

Igår var det dags för valpkurs i Knivsta! Jag trodde att den skulle börja nästa vecka men jag hade såklart kikat fel på datum:/
Eftersom vi missade teorin igår så fick vi stanna kvar efter praktiken och ta igen det. Vi kom inte därifrån förrän halv tio. Underbara Carina körde hem mig...vill inte tänka på när jag skulle kommit hem annars!

Det var jätteskoj att gå valpkurs! Pago var sjukt duktig...Jag hade förväntat mig att han skulle fokusera mkt på de andra valparna eftersom det var första tillfället men inte då. En riktig liten ögontjänare är han:)
Vi tränade på att valparna skulle dra undan från belöningshanden(vilket herrn är en höjdare på), leken, spontankontakter och lite annat. Jag passade även på att fånga lite skvaller. Det hände flera gånger att ngn valp rusade förbi oss eller mot oss och då skvallrade han så fint. Duktiga killen! Jag tränade även lite stopp i koppel mot Carina och Pop. Det börjar han bli duktig på.

Efter praktiken skulle Pago och Pop få lattja lite. Pago var lite halvengagerad i leken och ville hellre leka med matte. Inte mig emot...
Jag provade att smyga ifrån honom vid två tillfällen och då kom han som ett skott. Stenkoll. Jag upplever inte att han har haft sån där koll tidigare..han har liksom inte ens riktigt förståt att det är jag som är "matte":) Ropar jag på honom så kommer han till första bästa person*ler*
Men igår lärde han sig fort att den där platsen var min och hans. Där var det träningen som gällde:)

Pago och Pop fick vara med under första delen av teoripasset men när vi skulle börja med tajmingövningar med klickern så stoppade vi in dom i bilen.
Carina var lite orolig att Pago skulle gnälla och/eller bita på inredningen men jag stoppade honom i ryggsäcken. snörade ihop och hoppades på att han som vanligt skulle somna när han hamnade där. Han känner sig trygg i ryggan.
Och när jag gick ut till bilen efter ca 10 minuter så låg han och stensov bak i bilen och då satt inte ens han och Pop på samma ställe.

Under mornarna ser jag till att burträna en liten stund för att så småningom kunna börja gå långa promenader med Lovis separat. Jag tränar så att han spontant får springa i buren och när han bjuder på rätt beteende där inne så får han sin mat inne i buren eller frikommando att springa ut och hämta den.
Jag försöker variera tiden för när jag stänger och öppnar. För varje gång han fått "godkänt" buren så får han ett frikommando och springa ut för att hämta maten. Om han inte får godkänt(dvs piper) så väntar jag tills han han varit tyst ett tag och sen får han frikommando MEN ingen mat. Jag är stenhård med det nu eftersom jag inte vill ha ngn kedja. Han ska förlora ngt på pip och gnäll...Det är inte lätt med anti-ljud träning;)

Igår på kursen köpte jag på mig en del böcker.Bland annat: "nosarbete" och "lydnadsträning i teori och praktik". Den sistnämnda boken ska vara väldigt bra tydligen men oj oj oj vad tjock den är. Ser ju ut som värsta bibel.
Jag skaffade även en fyverkeri, åska och skott-cd som jag ska börja spela en liten stund varje dag.

Hej hopp...

p.s Jag glömde såklart kameran igår men till nästa kurstillfälle ska jag försöka ta med den och sätta in lite roliga bilder.

Kommentarer
Postat av: karro

godmorgon!
hoppas du får en bra dag :D
kram

2008-05-15 @ 07:25:18
URL: http://thegirlbehind.blogg.se
Postat av: Jonathan

oj att de går bra för er=) Heheh tugga han inte sönder inredningen?? De måste han göra annars är han ingen dobber, de tycker nog till och med Karina mohahaha

2008-05-15 @ 09:53:53
Postat av: Madde D

Dutti dutti Pago han kommer att bli klassens ljus :-)))

2008-05-15 @ 15:57:17
URL: http://www.dobvoyage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0